Kaksin aina kaunihimpi

Olen näillä sivuilla ehtinyt jo hämmästelemään ja kummastelemaan erinäisiä asioita, mutta ainakin yksi pitää vielä lisätä joukkoon, nimimittäin prosessien ja tiedon hallinnan omat kuppikuntansa. En tiedä onko syynä yritysten organisaatiorakenteet vai ihmisten osaamiskyky, mutta olen aina ihmetellyt sitä, miten yritykset sisältävät omat joukkonsa liiketoimintaprosessien kehittämiselle ja tiedon (yleensä työkalulähtöisen) hallinnan kehittämiselle. Pahimmassa tapauksessa kyseiset kuppikunnat on vielä jaettu organisaatiolähtöisestikin. On tuotannon ja tuotekehityksen omat prosessikehitystiiminsä. On ERP-tiimi, PDM-tiimi, myyntityökalujen tiimi ja niin edelleen. Ja kuin pisteeksi iin päälle, saman kaksiajaon voi haistaa myös useimmissa seminaareissa, joissa kyseisten tiimien ammattilaiset iskevät päänsä yhteen.
Suurin ongelma yritysten kehityshankkeiden onnistumisen kannalta on niiden käynnistäminen organisaatiolähtöisesti, organisaatiokohtaisten hyötytavoitteiden siivittäminä, ilman yhteyttä kokonaiskehitystavoitteisiin.
Yleensä noissa tiimeissä olevat henkilötkin ovat tiimeytyneitä. Prosessikehitystiimi sisältää joukon prosessilähtöisiä osaajia, joille prosessi on se "juttu" ja data vain tarpeellinen prosessin sivutuote. Prosessimiehelle tiedon hallinta ei ole kiinnostava asia, sillä kaikki tiedot ovat peräisin prosessista. Joten jos prosessi on hyvä, on tuotettu tietokin hyvää.

Vastaavasti datamiehen silmissä loistaa ikuinen liekki puhuttaessa tiedon tuottamisesta, keräämisestä, eheydestä tai laadusta. Datamiehelle tieto on niin kriittistä, että on täysin hyväksyttävää sisällyttää turhia vaiheita prosessiin, jotta saavutetaan haluttu tiedon taso.

Se mikä tekee kyseisen asetelman vielä haasteellisemmaksi, on johdon näkökulma. Halutaan tehdä asioita, prosesseja, nopeammin, tehokkaammin ja laadukkaammin. Mikä on ihan ymmärrettävää, mutta... Nyt kaikki prosessien kehittäjät huomio: Ilman korkeatasoista informaatiota, korkeatasoisten prosessien luominen on mahdotonta. Laadukas informaatio on edyllytys laadukkaille liiketoimintaprosesseille. Ja tietenkin sama teille tiedonhallinnan ammattilaiset: Huipputulokseen pyrittäessä, korkeatasoisella informaatiolla ei yksinään tee mitään, jos ei yrityksen prosessit kykene kyseistä informaatiota hyödyntämään.

No se mitä korkeatasoisella informaatiolla sitten tarkoitetaan tai miten sinne päästään, on toinen tarina. Ehkä näiltä sivuilta voit jonkun vinkin matkaan löytää...
Kokonaisvaltaisen liiketoiminnallisen tehokkuuden saavuttamiseksi:
1. Tiedon laadun on oltava korkeatasoista
2. Prosessien on kyettävä hyödyntämään tietoa tehokkaasti
Pari tosielämän esimerkkiä, johon ehkä itsekin olet törmännyt:
  • Tuotannossa tehtiin mittava tuotantotapauudistus. Valitettavasti kukaan vaan ei kehityksessä huomioinut myynnin ja tuotekehityksen tuottamaa dataa. Kehitetty prosessi oli hieno, ongelmana vaan oli, että tuotantoon tullut input esti prosessin tehokkaan käytön.
  • Yritys otti käyttöön uuden PDM-järjestelmän. Käyttöönoton yhteydessä olemassa oleva data ja datamalli muokattiin uusiksi. Valitettavasti uusittua datamallia ei kuitenkaan yhdistetty olemassa oleviin prosesseihin, mikä ryvetti tiedon ja jätti uuden työkalun vähällä käytölle.
No miten se sitten pitäisi tehdä... Seuraavassa askeleet onneen:

1. Määritä tarvelähtöisesti toimintatapojen kautta juurisyyt. Mihin haluamme? Mitä sinne pääseminen vaatii? Mitä meidän tulee muuttaa?

2. Kaivamalla juurisyyt esille törmäät informaatioon ja sen laatuun. Input:hin ja output:hin. Määritä, uudista tiedon hallinta. Luo pohja tuotteen tietomallille datan masteruuden, modulaarisuuden ja tuotealustan kautta. Informaation laatu on päätöksien pohjana olevan tiedon oikeellisuutta, ajankohtaisuutta ja täydellisyyttä. Vaadi ja muutu.

3. Optimoi työympäristö uuden tiedon hallinnan vaatimusten mukaiseksi. Laita työkalut kuntoon.

4. Siirrä uudistettu ympäristö toimintamalleihin ja prosesseihin. Muista jos teemme niin kuin olemme aina tehneet, mikään ei muutu. Prosessien tehokkuus on kykyä reagoida asioihin nopeasti ja täsmällisesti. Ymmärrä kokonaisuus. Luo tuotteen tietomalli.

Tämä tältä erää... Ja joo... On toki olemassa myös joukko ihmisiä, jotka eivät ​​usko "dataan" tai "prosessiehin" alkuunkaan. Luultavasti suurin osa meistä. Mutta jos olet päässyt näin pitkälle tässä tarinassa, et ole yksi heistä.

terveisin,
prosesseihin hurahtanut tiedonhallintanörtti

2 kommenttia:

Täyttä asiaa, joka useimmiten ainakin isommissa organisaatioissa liittyy johtamisen ongelmiin ja osaamattomuuteen. Digitalisoitumisen nopea lisääntyminen on tuonut haasteena tiedon hallinnan ja tiedolla johtamisen, jota tämä sukupolvi vielä joutuu opiskelemaan. Pienemmissä yrityksissä kyse on pääasiassa osaamattomuudesta, jota ei omin voimin pystytä paikkaamaan. Tästä syystä hyvillä konsulteilla on tällä hetkellä ja lähitulevaisuudessa mittavat markkinat!

Lähetä kommentti

LinkedIn Facebook Twitter Email Favorites More