Tuotteen tietomalli asiakaskohtaisen konfiguroinnin pohjana

Nykymarkkinoiden asiakaskohtaisuuden kasvusta johtuva tuotevarioinnin ja sitä kautta tuotetiedon lisääntyminen on tuonut sekä yrityksille että asiakkaille uusia haasteita. Siinä missä tarjottavan tuotevalikoiman ominaisuustiedon kompleksisuus on vaikeuttanut yrityksen ja asiakkaan välistä valinta- ja ostoprosessia, johtaen asiakassuhteiden ja asiakastyytyväisyyden heikkenemiseen, on kasvava tuotetiedon määrä sekä puutteellinen yrityksen ja asiakkaan välinen kommunikaatio osaltaan hidastanut yritysten liiketoimintaprosessien tehokkuutta. On huomioitava, että tuotteen tekniseltä kannalta konseptoimattomien asiakastoiveiden saattaminen pitkissä ja hitaissa prosesseissa aina suunnittelijan pöydälle asti voi muodostua yrityksille niin tehokkuuden kuin kustannusten kannalta suureksi haasteeksi. Tämä osaltaan taas lisää ongelmallisuutta sekä tuotannon että logistiikan suunnittelussa ja toteutuksessa.

Massaräätälöinnin kannalta kyseisten haasteiden yhtenä tärkeimmistä ratkaisuista voidaan pitää tuotteen konfigurointiprosessin määrittelyä ja sen pohjana toimivaa geneeristä tuotteen tietomallia. Konfiguroinnin ja tuotteen tietomallin kautta tuotettava tuotteiden varioituvuus ja hallinta antavat yritykselle mahdollisuuden tarjota asiakkailleen lisäarvoa tuottavia tuotteita ja palveluita ilman, että yritys joutuu muokkaamaan toimintojaan asiakasvaatimusten täyttämiseksi. Voidaankin todeta tuotteen konfigurointiprosessin ja tuotteen tietomallin olevan jo lähtökohtaisesti yksi tärkeimmistä menestystekijöistä tavoiteltaessa tehokasta asiakaskohtaisuutta, nopeaa läpimenoaikaa ja kilpailukykyisiä hintoja.

Tuotteen konfigurointiprosessi ja konfiguroituvat tuotteet

Tuotteen konfigurointiprosessin lähtökohtana on yrityksen halu hallita ja kehittää asiakassuuntaisessa kommunikoinnissa syntyvää informaatiota kahdesta syystä:
  • Ensinnäkin, selkeillä asiakkaan kannalta ymmärrettävillä ominaisuuksilla kommunikoidessa yritys kykenee tehostamaan myyntiään tarjoamalla asiakkaalle realistiset mahdollisuudet valita hänelle sopiva tuote ja/tai palvelu.
  • Toisekseen, tuotevariantille kohdistuvien käyttöön, toimitukseen ja palveluihin liittyvien odotusten hallitsemisella voidaan vaikuttaa merkittävästi yrityksen luomaan asiakastyytyväisyyteen.
Kyseisistä asiakaslähtöisesti tekijöistä arvioituna ensimmäinen vaihe tuotteen konfigurointiprosessin osakokonaisuuksien määrittämiseksi on rakentaa niin kutsuttu kaupallinen eli myyntikonfigurointi. Sen tärkeimpinä täytettävinä ominaisuuksina tuotevarianteista syntyvää tuotetietoa kohtaan on:
  • Asiakassuuntaisen tiedon yhdenmukaisuus yrityksen tuotearkkitehtuuriin ja tuotepolitiikkaan
  • Kyky hallita yrityksen asiakkaille suuntautuvaa tietoa täydellisenä ominaisuuksien ja tuoteinformaation kokonaisuutena
Myyntikonfigurointiprosessi voidaan määritellä olevan:
tiedonhallintaprosessi, jonka tehtävänä on tuottaa asiakaskohtainen täydellinen ja teknisiltä ratkaisuiltaan yhdenmukainen kaupallinen ominaisuuskuvaus tuotteesta, joka parhaiten sopii asiakkaan vaatimuksiin ja tarpeisiin.
Asiakaskohtaisen kaupallisen ominaisuuskuvauksen jälkeen on tuotteen konfigurointiprosessin seuraavana vaiheena ratkaista tuotteen valmistamiseksi liittyvän tuotetiedon hallinta. On huomioitava, ettei myyntikonfiguroinnissa syntyvä informaatio riitä itsessään tuotteen valmistamiseksi, vaan tarvitaan niin kutsuttu tekninen konfigurointi eli tuotekonfigurointi. Sen tärkeimpinä täytettävinä tehtävinä on toisaalta luoda tuotedokumentaatio, jonka avulla tuote voidaan helposti valmistaa sekä toisaalta luoda tarvittava tuoterakenne, joka voidaan helposti tallentaa eri funktioiden, kuten logistiikan, hankinnan, tuotannon ja jälkimarkkinoinnin, käyttöä varten. Tekninen konfigurointiprosessi voidaan määritellä olevan:
tiedonhallintaprosessi, jonka tehtävänä on tuottaa tuotevariantin tekninen ominaisuuskuvaus pohjautuen määriteltyyn asiakkaan kaupalliseen ominaisuuskuvaukseen tuotteesta.
Tuotteen konfigurointiprosessi

Yhdistämällä kaksi edellä mainittua konfigurointiprosessia, myyntikonfigurointi ja tekninen konfigurointi, voidaan määritellä tuotteen konfigurointiprosessin olevan:
geneerinen tiedonhallintaprosessi, jonka tehtävänä on kokonaisvaltaisesti hallita asiakkaasta lähtevää informaatiota kyseisen tuotteen valmistumiseen liittyvään tuotetietoon saakka.
Riippuen valmistettavasta tuotteesta, asiakaskohtaisuuden asteesta, yrityksen liiketoimintaprosesseista sekä yrityksen tavoittelemasta massaräätälöitävyyden asteesta voidaan tuotteen konfigurointiprosessia lähestyä:
  • Yhtenäisenä kokonaisuutena, jolloin myyntikonfiguraattorin tuottama kaupallinen rakenne konfiguroidaan valmistettavaksi tuotevariantiksi ilman suunnittelun tilauskohtaista panostusta. Tällöin tarvittava tuotetieto on suunniteltu valmiiksi yrityksen toimiessa massaräätälöinnissä asiakaskohtaisen kokoonpanon ja/tai valmistuksen asteella.
  • Kahtena erillisenä konfigurointityökaluna, jolloin myyntikonfiguraattorin tuottaman kaupallisen rakenteen ominaisuuksia täydennetään suunnitteluprosessilla teknisen konfiguroinnin yhteydessä. Tällöin yritys toimii massaräätälöinnissä asiakaskohtaisen räätälöinnin asteella.
Konfiguroituva asiakaskohtainen tuote osana tuoteperhettä

Yhden määritelmän mukaan konfiguroituva tuote perustuu modulaariseen tuotearkkitehtuuriin, missä kukin moduuli toteuttaa yksin yhden tai useamman toiminnon ja missä moduulien väliset rajapinnat ja vuorovaikutukset ovat selkeästi määriteltyjä. Samanlaiseen määritelmään päädytään myös määriteltäessä konfiguroituvan tuotteen tai tuoteperheen toteutuvan, kun yksilöllinen tuote toteuttaa asiakaskohtaisen tilauksen vaatimukset etukäteen kuvatun modulaarisen konfiguroitavan tietomallin pohjalta, mikä osaltaan määrittelee sallittavan tuotevarianttijoukon. Toisaalta kirjallisuudessa määritellään myös, ettei konfiguroitavan tuotteen tai tuoteperheen välttämättä tarvitse olla modulaarinen. Tällöin voidaan tuote määritellä konfiguroituvaksi kun:
  • Kaikki tarpeet ja toiminnot, jotka voidaan tyydyttää tuoteperheen varianteilla, on kattavasti määritelty.
  • Kaikki tekniset parametrit, jotka liittyvät kyseisiin tarpeisiin ja toimintoihin, on selkeästi määritelty.
Näistä ensimmäinen vaatimus tuoteperheen konfiguroituvuudelle on tarkka määritelmä siitä, mitä yritys on valmis toimittamaan ja mitä ei. Toisin sanoen kuvaus yrityksen tuoteavaruudesta, mistä asiakkaan on mahdollista valita tuotevariantti tyydyttämään hänen tarpeitansa. Toinen vaatimus osaltaan määrittelee tuotteen etukäteen suunniteltujen ja toteutuskelpoisten ominaisuuksien linkityksen konfigurointiprosessin kaupallisten ja teknisten ominaisuuksien välillä.

Kyseisistä määritelmistä johtuen konfiguroituvuutta ei voida pitää yksittäisen tuotteen ominaisuutena vaan ryhmän tuotteita, jotka toteuttavat samankaltaisia toimintoja jakaen saman teknologian ja tuotantoprosessin. Konfiguroituva tuoteryhmä voidaan määritellä tuoteperheeksi, jonka tuotearkkitehtuuri on kokonaan määritelty. Toisin sanoen ryhmäksi komponentteja jotka muodostavat tuoteperheen ja sen toiminnallisuudet niin, että komponenttien väliset suhteet on selkeästi määritelty. On myös huomioitava, että konfiguroituvaa tuoteryhmää voidaan pitää täydellisesti konfiguroituvana vain, jos sen konfigurointiprosessin kaupallisten ja teknisten ominaisuuksien yhteneväisyydet konfiguroinnin tuloksena ovat täydellisiä.

Tuotekehityksen rooli tuotteen konfigurointiprosessin arkkitehtuurissa

Geneeristä tuotteen tietomallia määriteltäessä voidaan asiaa lähestyä kahdelta eri suunnalta: toisaalta edellä kuvatun tuotteen tietomallipohjaisen asiakas-yritys -vuorovaikutusprosessin aikaansaamiseksi määriteltävän tuotteen konfigurointiprosessin taholta, ja toisaalta yrityksen tuotekehityksen tuotteen ja tuotetiedon tuottamisen taholta. On huomioitava, että liiketoiminnallisten prosessien kautta toteutettava tehokas ja joustava tuotetiedon ja tuotevarianttien hallintaa voidaan pitää massaräätälöinnin onnistumisen tärkeimpinä kulmakivinä. Toisin sanoen yrityksen kyky joustavasti ja tehokkaasti:
  • Tuottaa tarvittavaa tuotetietoa tuotevarianttien valmistamiseksi massaräätälöintiverkostossa.
  • Kyetä tulkitsemaan asiakasvaatimuksia siten, että saavutetaan optimaalinen tuotevarioituvuus haluttuun asiakaskuntaan ja omiin liiketoimintaprosesseihin nähden.
Kyseisten vaatimusten pohjalta voidaan osaksi tuotteen konfigurointiprosessin arkkitehtuuria määritellä niin kutsuttu tuotteen mallinnusprosessin. Sen tehtävänä on tuottaa yrityksen tuotepolitiikassa määriteltyä kyseisellä tuotealustalla katettavaa tuoteavaruutta (tuotevarioituvuutta) vastaavat tekniset tuoteratkaisut. Samoin kuin niistä syntyvä tarvittava tuotetieto yrityksen konfigurointiprosessin (myyntikonfigurointi ja tekninen konfigurointi) tietotarpeita varten.

Yksinkertaistettu kuvaus tuotteen mallinnusprosessista

Tuotteen tietomallin rooli konfigurointiprosessin arkkitehtuurissa

Edellä määriteltyjen tuotteen konfigurointiprosessin ja tuotteen mallinnusprosessin avulla voidaan määritellä tuotteen tietomallin rooli kokonaisvaltaisessa konfigurointiprosessin arkkitehtuurissa. Jotta yritys kykenee tehokkaasti ja joustavasti tarjoamaan ja hallitsemaan laajaa tuotevarioitavuutta asiakaskohtaisina tuotteina ja palveluina, on tuotteen tietomallin kyettävä hallitsemaan neljän suuntaista tuotetietoa ja tietovirtoja niin yrityksen tuotevalikoiman myynnillisten kuin teknisten ominaisuuksien suhteen.

Tuotteen tietomallin on kyettävä:
  • Kuvaamaan tuotteen konfigurointiprosessin vaatima tuotetieto niin, että mahdollistetaan tuotevarianttien konfigurointi asiakasvaatimuksista tuotteen valmistamiseksi vaadittavaan tuotetietoon.
  • Vastaanottamaan asiakassuuntaista tuotteen konfigurointiprosessista tulevaa tuotevalikoimaan liittyvää informaatiota niin, että tuetaan yrityksen tuotepolitiikan ja tuotearkkitehtuurin hallintaa ja kehittämistä.
  • Tukemaan yrityksen tuotteen mallinnusprosessia kuvaamalla mahdollisimman selkeästi asiakassuuntaista ominaisuustietoa ja sen kytkentätietoa tuotteiden teknisiin ominaisuuksiin sekä yrityksen tuottamaa teknisten ratkaisujen ominaisuustietoa siten, että tiedonhallinnan osalta mahdollistetaan teknisten ratkaisujen modulaarisuuden kasvattaminen.
  • Vastaanottamaan mahdollisimman joustavasti yrityksen tuotteen mallinnusprosessissa syntyvää tuotetietoa
Tuotteen tietomallin rooli kokonaisvaltaisen konfigurointiprosessin arkkitehtuurissa

Lähdeluettelo:
* Blecker, Thorsten & Friedrich, Gerhard & Kaluza, Bernd & Abdelkafi, Nizar & Kreutler, Gerold. Information and Management Systems for Product Customization. Boston. Springer Science, 2005. 269 s. ISBN 0-387-23347-4.
* Forza, Cipriano & Salvador, Fabrizio. Product Information Management for Mass Customization, Connecting customer, front-office and back-office for fast and efficient customization. New York. Palgrave MacMillan, 2007. 221 s. ISBN 0-230-00682-5.
* Blecker, Thorsten & Friedrich, Gerhard (toim.). Mass Customization: Challenges and Solutions. USA. Springer Science+Business Media, Inc., 2006. 280 s. ISBN 0-387-32222-1.
* Sabin, Daniel & Weigel, Rainer. Product configuration Frameworks-A survey. IEEE intelligent systems & their applications, 1998, 13 (4), s. 42-49. ISSN 1541-1672.
* Scheer Christian & Hansen, Torben & Loos, Peter. Erweiterung von Produktkonfiguratoren im Electronic Commerce um eine Beratungskomponente. Working Papers of the Research Group Information Systems & Management, Johannes Gutenberg-University Mainz. 2003. ISSN 1617-6332.
* Soininen, Timo. An approach to knowledge representation and reasoning for product configuration tasks. Tohtorin väitöskirja. Helsingin teknillinen korkeakoulu, 2000.
* Ulrich, Karl T. & Eppinger, Steven D. Product Design and Development. 2. painos. Boston. McGraw-Hill, 2000. 358 s. ISBN 0-07-229647-X.
* Zipkin, Paul. The Limits of Mass Customization. Sloan Management Review, 2001, 42 (3), s. 81-87.

LinkedIn Facebook Twitter Email Favorites More