Maalataan hetki isolla siveltimellä... Missä ollaan? Minne ollaan menossa? - Tässä oma näkemykseni. Tämän takia tiedon hallintaa ei kannata unohtaa menestykseen pyrittäessä...
Kun mietitään Suomen tulevaisuuden menestystekijöitä vallitsevassa globaalissa verkostoyhteiskunnassa, voidaan esille nostaa kaksi merkittävää rakenteellista perustaa: Yritysten kyky innovaatiopohjaiseen kilpailuun sekä kasvavaan verkostomaiseen toimintamuotoon.
Kun mietitään Suomen tulevaisuuden menestystekijöitä vallitsevassa globaalissa verkostoyhteiskunnassa, voidaan esille nostaa kaksi merkittävää rakenteellista perustaa: Yritysten kyky innovaatiopohjaiseen kilpailuun sekä kasvavaan verkostomaiseen toimintamuotoon.
Toisin sanoen globaalissa kilpailussa kilpailuetu riippuu nyt ja tulevaisuudessa kyvystä tuottavuuden kasvattamiseen - paremman jalostusarvon saavuttamiseen. Tämä osaltaan voi perustua vain:
- Yritysten kykyyn alhaisempiin työn ja/tai tuotteiden kustannuksiin,
- Korkeamman lisäarvon tuottamiseen eli innovaatiopohjaiseen työn tuottavuuden parantumiseen.
Kyseisen tuottavuuden kasvattamisen rinnalla, tai jopa sen takia, on merkittävää huomioida myös niin tuotekehitystoiminnan kuin tuotannon modularisoituminen yhä hienojakoisempiin eri puolilla maailmaa sijaitseviin elementteihin, jotka ovat tehokkaasti ja joustavasti kyettävä yhdistämään kilpailukyvyn takaamiseksi ja/tai saavuttamiseksi. Kyseisen tehokkaan ja joustavan yhdistämisen onnistumisen perustana ei voida pitää mitään muuta kuin korkealaatuista tiedon hallintaa.
Toisaalta on huomioitava tulevaisuuden kilpailukyvyn riippuvan yhä enemmän siitä, kuinka yritys kykenee kytkeytymään, löytämään ja toteuttamaan asiakaslähtöisiä tuoteinnovaatioita. Tämä osaltaan riippuu yritysten vuorovaikutusprosessien ja tuotekehitysprosessien kyvystä vastaanottamaan ja integroimaan asiakkaiden tuotevalikoimalle kohdistamia tarpeita ja toiveita mahdollisimman nopeasti, tehokkaasti ja joustavasti.
Kyseisiin tulevaisuuden haasteisiin yhdistettynä voidaankin todeta yritysten ja yritysverkostojen tulevan jatkossa kohtaamaan enenevissä määrin painetta liiketoimintaprosessiensa tehostamiseen suhteessa vallitseviin dynaamisiin markkinoihin. Tällöin uusia toimintatapoja mietittäessä esille nousevat ennen kaikkea massaräätälöinnin, Leanin ja Tuotteen tietomallin perusajatukset kyvystä joustavasti hallita ja tuottaa innovatiivisia, yksilöllisiä tuotteita ja palveluja lähes massatuotannon tehokkuudella, kustannuksia nostamatta, kokonaisvaltaisena tuotantoverkostona.
Tulevaisuuden suhteen voidaan pitää liiketoimintaprosessien tehostamisen pääkysymyksenä mahdollisuutta selvitä pienemmällä työmäärällä kuitenkin niin että tuotelaatu, asiakastarpeista tuleva varioituvuus sekä tuoteinnovatiivisuus kyetään säilyttämään ja jopa kasvattamaan.
Miettikääpä kuinka paljon pävittäiseen työhönne liittyy tiedon siirtämistä, tuottamista tai jalostamista. Mitä voisimme tehdä ilman nykypäivän tietotyökaluja? Miettikää miten kyseiset työkalut ovat muuttuneet -90-luvulta. Miksi silti tiedon hallinnan perusteemme ovat edelleen vuosien takaa ja niihin panostaminen lähinnä pakkopullaa ilman ymmärrystä käsillä olevista mahdollisuuksista?
Tämän takia tiedon hallinnalla on merkittävä rooli. Tämän takia siitä kannattaa yrittää saada keskustelua aikaiseksi...
0 kommenttia:
Lähetä kommentti